سامانه سپارکس چیست و چگونه کار می کند

سامانه سپارکس چیست و چگونه کار می کند

خرید و فروش بخش مهمی از زندگی هر روزه ماست. ما هر روزه به کالا و خدمات گوناگونی نیاز داریم یا برای کسب درآمد محصولات، مهارت‌ ها و خدمات خودمان را می فروشیم. با آمدن اینترنت و فضای مجازی به زندگی روزمره مان روش خرید و فروش روزانه ما هم تغییر کرده و نیازهای جدیدی را هم ایجاد کرده است. گسترش ارتباطات اجتماعی، ظهور و بروز بسترهای اینترنتی تبلیغاتی و اجتماعی و تنوع محصولات معاملاتی باعث شده که امروزه نیاز به بسترهای معاملاتی و پرداخت مختلفی بیشتر از همیشه احساس شود. سپارکس یکی از پلتفرم های جدید است که بخشی از این نیازمندیهای روز معاملاتی را پوشش می دهد. ما در ادامه این سامانه را معرفی کرده و نقاط ضعف و مزیت آن را نسبت به سایر روش ها و پلتفرم هایی چون امین پرداخت بیان خواهیم کرد.

سپارکس یک سامانه هوشمند برای تضمین معامله هایی است که در بستر اینترنت انجام می‌شود. اکنون روش ‌های پرداخت الکترونیک مختلفی در دسترس کاربران قرار دارد اما همه آن‌ها بر این اساس شکل گرفته‌اند که دو طرف یک خرید و فروش یکدیگر را می‌شناسند. اما اگر این شناخت وجود نداشته باشد، چطور می‌توان اعتماد کرد؟ چگونه می‌توان خرید امن یا پرداخت امن را تجربه کرد؟

سپارکس برای پاسخ به این نیاز شکل گرفته است و به شما این امکان را می‌دهد که از سراسر کشور و با افرادی که هیچ شناختی از آنها ندارید با خیال راحت خرید و فروش کنید. انواع کالاها (فیزیکی یا مجازی)، پروژه و قرارداد خود را به امن‌ترین شکل ممکن خرید و فروش کنید. اگر کنجکاو شده ‌اید و می‌ خواهید نحوه این پروسه امن را بدانید، این مطلب را بخوانید.

سپارکس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

شما در طول روز ممکن است در اینستاگرام، تلگرام، دیوار، شیپور یا پلتفرم‌های مختلف، کالا و خدماتی را ببینید که بخواهید از آن‌ها خرید کنید اما به دلیل نگرانی از کلاهبرداری و به هدر رفتن پول و وقت، از خرید کردن منصرف شوید.

همینطور بسیاری از فروشندگان، تولیدکنندگان، هنرمندان و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هم وجود دارند که دارای محصولاتی باکیفیت هستند، اما راه‌حلی برای جلب اعتماد مشتری، گسترش‌ فروش و افزایش درآمد نیافته‌اند. سپارکس برای خدمت رسانی به این افراد شکل گرفته است. این سامانه با طراحی یک مکانیزم شفاف، به عنوان میانجی خرید و فروش وظیفه تضمین مبلغ کالا را برعهده می‌گیرد.

استفاده از خدمات سپارکس به چه صورت است؟

سامانه سپارکس در حال حاضر تمامی خرید و فروش ‌های بیشتر از ۵۰ هزار تومان و کمتر از ۵۰ میلیون تومان را پشتیبانی می‌کند و شما به عنوان خریدار یا فروشنده می‌توانید درخواست خرید یا فروش کالا را در این سامانه ثبت کنید.

سامانه سپارکس چیست و چگونه کار می کند

خرید و فروش در سپارکس از ۵۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان

برای شروع لازم است فروشنده و خریدار با یکدیگر به توافق رسیده‌ باشند و برای انتقال ایمن وجه کالا از خدمات سپارکس استفاده کنند.

در سامانه سپارکس مجموعه‌ای از کارشناسان تکنولوژی و حقوقی جمع شده اند تا به عنوان مشاور و همراه، روند خرید و فروش شما را راحت‌تر کنند. با استفاده از سامانه سپارکس، می ‌توانید به راحتی اعتماد مشتریان خود را جلب کنید و بدون نگرانی از هرگونه کلاهبرداری هر کالایی را از سراسر ایران خرید و فروش کنید.

مراحل ثبت یک خرید و فروش در سپارکس چگونه است؟

کار ثبت یک خرید و فروش در سپارکس در سه گام ساده انجام می‌شود و تمام مراحل ساخت، پذیرش و پرداخت خرید و فروش از طریق ارسال پیامک به خریدار و فروشنده اطلاع‌رسانی می‌شود.

۱- ثبت اطلاعات کالا

وقتی خریدار و فروشنده به هر طریقی در اینترنت، سایت‌های خرید و فروش کالا، شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها بایکدیگر آشنا شدند، بر سر قیمت، شرایط مبادله و ارسال کالا به توافق رسیدند می‌توانند تمام جزئیاتی که برسر آن توافق کردند را در قالب ثبت اطلاعات کالا در سپارکس مستند کنند تا در آینده بر سر توافقات خود به اختلاف نظر برنخورند.

در بخش ثبت اطلاعات کالا کافی است، نوع کالا (فیزیکی یا مجازی)، شرایط کالا (جدید یا دست‌دوم) و قیمت را ثبت کنید.

سامانه سپارکس به شما امکان ثبت چند دسته مختلف از کالاها را می‌دهد:

الف) کالاهای فیزیکی

هر نوع کالای ملموس و قابل مشاهده که باید از سوی فروشنده برای خریدار ارسال شود در دسته گروه‌ های فیزیکی قرار می‌گیرد. موبایل، لپ تاپ، صنایع دستی، کالاهای دست‌دوم، لباس، منسوجات و بسیاری دیگر از کالاهایی که در فروشگاه‌ها، صفحات اینستاگرام یا سایت‌های درج آگهی، مثل شیپور و دیوار به فروش می‌رسند در این گروه قابل تعریف است و به راحتی می‌توانید خرید و فروش این کالاهای فیزیکی را در سپارکس با امنیت بالا ثبت کنید.

ب‌) کالاهای مجازی

این گروه شامل کالاهایی است که علارغم اینکه نمود فیزیکی ندارند ارزشمند بوده و مبادله می‌شوند. اکانت اینستاگرام، کانال تلگرام، دامین سایت، ارزهای دیجیتال، کارت‌ هدیه، اکانت‌ های بازی، جم، سکه و… در این گروه قرار می‌گیرند. مبادله این دسته از محصولات گاهی دشوارتر از کالاهای فیزیکی است. در سپارکس پس از پرداخت وجه توسط خریدار، دکمه‌ای برای فروشنده فعال می‌شود (ارسال مستندات کالا) که می‌تواند از طریق آن اطلاعات و دسترسي‌های لازم را انتقال دهد. بدین ترتیب روند انتقال اطلاعات زیر نظر کارشناسان سپارکس، به خریدار انتقال پیدا خواهد کرد.

نکته: به زودی پروژه و قرارداد هم به لیست کالاهای قابل مبادله در سپارکس افزوده می‌شود تا فریلنسرها، کسب‌وکارهای کوچک و آن‌ها که به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند با خیال راحت بتوانند خرید و فروش خود را ثبت کرده و انجام دهند.

سود سپارکس از ارائه خدمات پرداخت امن کجاست؟

سامانه سپارکس مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند که در هنگام ساخت خرید و فروش و وارد کردن مبلغ کالا به صورت اتومات به شما نمایش داده می‌شود. در این قسمت می‌توانید مشخص کنید این هزینه را خریدار می‌پردازد یا به عهده فروشنده خواهد بود. این امکان هم فراهم شده که سهم خود را به صورت پنجاه پنجاه پرداخت کنید. کارمزد بسیار کم است و ارزش خیال آسوده شما هنگام مبادله را دارد.

پس از وارد کردن مبلغ، کارمزد به صورت اتومات به شما نمایش داده می‌شود.

۲- اطلاعات خرید و فروش

پس از وارد کردن نوع کالا، قیمت و پرداخت‌کننده کارمزد سپارکس، این امکان در نظر گرفته شده که توضیحات کامل کالا و شرایط دادو ستد خود را ثبت کنید. به طور مثال می‌توانید رنگ کالا، دست‌دوم یا نو بودن آن را در توضیحات مطرح کنید. اگر می‌خواهید به خریدار خود مهلت تست بدهید، اینجا مدت زمان تست کالا را بنویسید. در این مرحله لازم است تمام مواردی که با خریدار خود توافق کرده‌اید را وارد کنید.

نکته: اگر فروشنده در شرایط خرید و فروش مهلت تست برای کالا تعیین کرده باشد، خریدار موظف است در مدت زمان مقرر کالا را تست کرده و نتیجه را به سپارکس گزارش دهد.

حتی می‌توانید شیوه آشنایی خود با طرف مبادله و لینک آگهی فروش کالا را هم ثبت کنید. در مرحله بعد، شماره تلفن همراه خریدار را به همراه مدت زمان توافق شده برای خرید و فروش را ثبت می‌کنید. در گام بعد اطلاعاتی که ثبت کردید به صورت کامل برای شما نمایش داده می‌شود تا در صورت مشاهده مغایرت یا اشتباه تایپی آن را ویرایش کنید. حال می‌توانید خرید و فروش خود را با کلیک روی دکمه «ساخت خرید و فروش» ثبت کنید.

۳- تائید نهایی و ثبت نام

پس از طی کردن مراحل ثبت کالا، قیمت و شرایط کالا، برای تائید نهایی خرید و فروش، لازم است برای خود یک اکانت اختصاصی ثبت کنید تا به راحتی بتوانید مراحل انجام خرید و فروش را پیگیری کنید. این اکانت را یک بار ثبت می‌کنید و برای بی‌نهایت خرید و فروشی که در آینده خواهید داشت می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

اطلاعاتی که باید برای ساخت اکانت ثبت کنید، شامل شماره تلفن همراه، کلمه عبور دلخواه، نام، نام خانوادگی، استان و شهر محل زندگی شما است. در این مرحله یک کد امنیتی به موبایل شما ارسال می‌شود که پس از ثبت آن اکانت شما رسماً فعال می‌شود.

نرم افزار سپارکس

ثبت نام در سامانه سپارکس

حتما شماره تلفنی را در اکانت خود ثبت کنید که از طریق آن می‌خواهید خرید و فروش کنید. اگر شماره اکانت شما با شماره‌ای که برای مبادله ثبت می‌کنید مغایرت داشته باشد برای رعایت نکات امنیتی اطلاعات مبادله و لینک پرداخت به شما نشان داده نخواهد شد.

پرداخت وجه خرید و فروش کی و چگونه؟

در این مرحله پیامکی برای خریدار حاوی لینک خرید و فروش ارسال می‌شود که می‌تواند پس از بررسی شرایط خرید و فروش و تایید آن مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت کند. همینطور به شما این امکان داده می‌شود که لینک پرداخت را خودتان از طریق پیام‌ رسان‌های تلگرام و واتساپ هم برای اطمینان بیشتر برای خریدار ارسال کنید.

پیامک‌های ارسالی به خریدار از سپارکس

اگر به عنوان خریدار خرید و فروش را ثبت کرده باشید، پیامکی برای فروشنده ارسال می‌شود و به عنوان شخصی که بیشترین اطلاع را از کالا دارد به او این امکان داده می‌شود که جزئیات خرید و فروش از جمله قیمت را ویرایش کند. اگر تغییری در اطلاعات ثبت شده خرید و فروش ایجاد شود، مجددا از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.

پس از واریز وجه و تضمین آن در سپارکس، پیامکی به فروشنده ارسال می‌شود که می‌تواند کار ارسال کالای فیزیکی یا دسترسی‌های کالای مجازی را انجام دهد.

پیامک‌های ارسالی به فروشنده از سپارکس

در مورد کالاهای فیزیکی، توصیه می‌شود که از سامانه‌ های معتبری همچون پست یا تیپاکس استفاده کنید. این دو سامانه، با در اختیار قرار دادن کد رهگیری امکان رصد کردن آنلاین فرآیند ارسال کالا را فراهم می‌کنند.

هزینه ارسال کالا طبق عرف بازار برعهده خریدار است اما شما می‌توانید توافق کنید که هزینه بر عهده کدام یک از طرفین (خریدار یا فروشنده) باشد یا آن را به صورت پنجاه پنجاه پرداخت کنید.

توصیه مهم: بهتر است کالایی که ارسال می‌کنید را بیمه کنید. این کار به ویژه برای کالاهای ارزشمند الکترونیک گزینه خوبی است که باعث می‌شود در صورت بروز هرگونه اشکال در روند ارسال کالا به راحتی بتوانید خسارت خود را دریافت کنید.

آیا کالا و موارد ارسالی کارشناسی می‌شوند؟

پس از پرداخت وجه کالا توسط خریدار، دکمه ارسال مستندات برای فروشنده فعال می‌شود. برای تکمیل مراحل خرید و فروش فروشنده باید مستندات تحویل کالا و انجام تعهدات خود مانند تصاویر کالای فیزیکی، رسید پستی، کد رهگیری پست یا تیپاکس، تصاویر بسته بندی کالا و هر اطلاعات دیگری را که نشان‌دهنده ارسال کالا و انجام مفاد خرید و فروش است را در سپارکس و از طریق دکمه ارسال مستندات بارگذاری کند. این اطلاعات در سامانه سپارکس ثبت و توسط کارشناسان بررسی می‌شوند.

تائید کالا توسط خریدار و انتقال وجه به فروشنده

پس از دریافت و تائید کالا توسط خریدار، سپارکس وجه تضمین شده را به فروشنده انتقال می‌دهد. که هم در وب‌سایت سپارکس قابل مشاهده است و هم به صورتی پیامکی اطلاع ‌رسانی می‌شود.

پس از تائید کالا توسط خریدار، وجه خرید و فروش به فروشنده انتقال داده می‌شود.

سامانه سپارکس در فرآیند خرید و فروش و تا مرحله آخر شما را پشتیبانی می ‌کنند و اگر کالا به هر دلیل به دست خریدار نرسد یا تاخیری در ارسال پیش بیاید آنها موضوع را پیگیری خواهند کرد. علاوه بر این، تیم حقوقی سپارکس در موارد استثنائی که طرفین خرید و فروش دچار سوتفاهم و نارضایتی شده‌اند، مورد را پیگیری کرده، توصیه‌های لازم را به خریدار و فروشنده می‌ کند. پول پرداخت شده در سپارکس تضمین می‌شود و پس از حل مشکل به حساب فروشنده یا خریدار واریز خواهد شد.

سامانه سپارکس از فروشنده و خریدار به یک اندازه حمایت می‌کند و استفاده از آن بازی بُرد بُرد است. فروشنده تا از دریافت کل مبلغ کالا اطمینان حاصل نکند کالایی برای خریدار ارسال نمی‌کند و خریدار هم تا زمانی که کالا را تحویل نگیرد، پولی واریز نخواهد کرد.

به این ترتیب با استفاده از سامانه سپارکس دیگر شما هیچ محدودیتی در خرید و فروش از اینستاگرام، سایت دیوار، شیپور و پیام‌رسان‌ها نخواهید داشت و بازار کسب‌وکار شما به وسعت ایران گسترش می‌یابد و درآمد بیشتری کسب می‌کنید.

خریدار هم با خیال آسوده و اطمینان می‌تواند بدون دغدغه هر کالا و محصولی که دوست داشت را خریداری کند، بدون اینکه استرس عدم تحویل جنس یا مغایرت تصاویر کالا با محصول ارسالی را داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *