در هر تراکنش اسکرو سرویس، طرفین قرارداد چه افرادی هستند؟

در هر تراکنش اسکرو سرویس، طرفین قرارداد چه افرادی هستند؟

اسکرو سرویس یا حساب امانی، یکی از انواع قراردادهای سه جانبه است. در واقع، قراردادهای امانی، نوعی الحاقیه به قراردادهای اصلی (برای مثال قرارداد خرید و فروش یا قرارداد شغلی) هستند.

همان‌طور که گفته شد، قرارداد امانی، یک قرارداد سه جانبه است که طرفین آن عبارتند از: خریدار (مامور کار), فروشنده (مجری کار)، شخص ثالث.

در ادامه به تعریف نقش هر یک از این طرفین می‌پردازیم.

خریدار (مامور کار): خریدار، مبلغ لازم را به حساب تراکنشی که توسط شخص ثالث (اسکرو سرویس), معرفی شده، منتقل می‌کند. در این زمان نقش او در تراکنش, پایان‌یافته تلقی می‌شود و پول دیگر به حساب فروشنده باز نمی‌گردد. مگر این که در قرارداد صریحا ذکر شده باشد که در صورت فسخ قرارداد، مبلغ به خریدار عودت شود. در واقع این بخش فقط با تصریح طرفین و ذکر در قرارداد قابل انجام است. البته طبیعتاً در صورتی که فروشنده تعهداتش را در قبال قرارداد تکمیل نکند نیز مبلغ به حساب خریدار بازگردانده می‌شود.

فروشنده (مجری کار): در هر قرارداد امانی، فروشنده متعهد می‌شود که تعهدات خاص و مشخصی را در قبال خریدار انجام دهد. برای مثال تحویل کالای مشخص و قید شده، انجام یک وظیفه‌ی شغلی، ارائه‌ی خدمات مشخص و غیره. فروشنده، مبلغ واریز شده به حساب امانی را فقط در صورت انجام تعهداتش دریافت می‌کند. پس از تکمیل فرآیند خرید, فروش یا خدمات ذکر شده، پول از حساب امانی به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

واسطه‌ی امانی (شخص ثالث): واسطه‌ی امانی یا شخص ثالث طرفی است که امنیت معامله را تضمین یا در واقع مدیریت می‌کند. در واقع مبلغ معامله نزد واسطه‌ی امانی، به امانت نگه داشته می‌شود و پس از تکمیل تعهدات قرارداد، به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

دو طرف قرارداد بدون تایید طرف دیگر، به هیچ عنوان حق دسترسی به وجه را ندارند. سپرده‌گذار همانطور که قبلاً گفته شد نمی‌تواند به صلاحدید خود، خودسرانه معامله را فسخ و وجه را دریافت کند. فروشنده نیز تنها در صورتی پول را دریافت می‌کند که شرایط مندرج در قرارداد محقق شوند

استفاده از اسکرو سرویس‌ها به آسانی آب خوردن است، اما اثر آن در امنیت و آرامش تراکنش‌های مالی‌، ارزشی فرای تصور دارد.‌ با امین پرداخت، به عنوان یکی از اولین و امن‌ترین اسکرو سرویس‌های ایرانی، امنیت معاملات و تراکنش‌های مالی خود را تضمین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *